Kwaliteitscode

Heeft u een geschil waarbij SRM Rechtsbijstand u helpt? Wat kunt u dan verwachten van uw rechtshulpverlener? De verzekeraars hebben een ‘Kwaliteitscode Rechtsbijstand’ opgesteld. Alle rechtsbijstandverzekeraars die lid zijn van het Verbond van Verzekeraars werken volgens deze code. De code geldt ook voor de juridisch zelfstandige schaderegelingkantoren (zoals SRM Rechtsbijstand) die namens een verzekeraar de rechtshulp geven. Hieronder staat in het kort wat deze kwaliteitscode inhoudt. De volledige tekst kunt u hier nalezen. De onafhankelijke Stichting Toetsing Verzekeraars onderzoekt of de rechtsbijstandverzekeraars en de schaderegelingkantoren zich aan de ‘Kwaliteitscode Rechtsbijstand’ houden.

 

Belang van de klant voorop

SRM Rechtsbijstand neemt altijd uw belang als uitgangspunt. SRM levert goede rechtshulp en gaat voortvarend te werk. Het is lang niet altijd nodig een geschil voor de rechter uit te vechten. Vaak kan een zaak al eerder worden opgelost. Maar als het nodig is, gaat SRM Rechtsbijstand een procedure niet uit de weg. Zij nemen altijd alle mogelijkheden met u door. U kunt erop vertrouwen dat SRM Rechtsbijstand zorgvuldig omgaat met alle informatie die u geeft. SRM Rechtsbijstand rekent erop dat u de juiste informatie verstrekt.

Heldere informatie en communicatie

Alle informatie van SRM Rechtsbijstand is in begrijpelijke, niet-juridische taal geschreven. Op deze website staat nuttige informatie, bijvoorbeeld over hoe u een klacht kunt indienen. Informatie over uw rechtsbijstandpolis, kunt u terugvinden op de site van Bovemij of van haar volmachtkantoor, waar u uw verzekering heeft gesloten. Bent u het niet eens met de manier waarop uw rechtshulpverlener uw zaak gaat behandelen, dan kunt u een second opinion aanvragen. Dit wordt de ‘geschillenregeling’ genoemd. In sommige gevallen kan SRM Rechtsbijstand besluiten uw zaak in behandeling te geven aan een (externe) advocaat. Zodra u door deze advocaat wordt bijgestaan in een gerechtelijke of administratieve procedure, mag u ook kiezen voor een andere advocaat.

Geschillenregeling

Het kan voorkomen dat u het niet eens bent met de jurist die uw zaak in behandeling heeft. U verschilt van mening over de manier waarop hij de zaak juridisch inhoudelijk behandelt of wil gaan behandelen. Misschien bent u het niet eens met zijn standpunt dat uw zaak juridisch niet haalbaar is. Het is dan belangrijk dat u uw bezwaar zo snel mogelijk bij hem kenbaar maakt. Uw jurist zal dan in eerste instantie proberen het verschil van mening in goed onderling overleg op te lossen. Lukt dit niet, dan zal hij u voorstellen het meningsverschil voor te leggen aan een bindend adviseur. Meestal is dit een externe advocaat. Deze adviseur oordeelt objectief over het meningsverschil in de zaak. Zowel u als de jurist krijgen desgewenst de gelegenheid de verschillende standpunten nader toe te lichten. Het oordeel van de adviseur is schriftelijk en bindend. Deze procedure is beschreven in de polisvoorwaarden van uw rechtsbijstandverzekeraar en wordt vaak ‘Geschillenregeling’ genoemd. De kosten van de Geschillenregeling vallen onder de dekking van uw rechtsbijstandverzekering.

Wat doet de rechtshulpverlener?

Als u een zaak aanmeldt bij Bovemij, krijgt u uiterlijk binnen vijf werkdagen een reactie. Indien er dekking is onder uw polis, wordt de zaak in behandeling gegeven bij SRM Rechtsbijstand. SRM Rechtsbijstand wijst u vervolgens een rechtshulpverlener toe. Deze rechtshulpverlener overlegt met u hoe hij uw zaak gaat aanpakken. Daarbij wordt een aantal zaken vastgelegd. Hij spreekt met u af hoe het contact verloopt, bijvoorbeeld per e-mail. En binnen hoeveel tijd u altijd een reactie krijgt. Ook zal hij aan u vragen wie hij eventueel nog meer mag informeren over uw zaak (bijvoorbeeld uw verzekeraar of uw adviseur). Hij bespreekt welke acties hij gaat ondernemen en welke uitkomst u kunt verwachten. Relevante afspraken worden in uw dossier vastgelegd. Uw rechtshulpverlener houdt u altijd op de hoogte van de voortgang van uw zaak. Hij behoudt het overzicht over de hele gang van zaken. Wordt de zaak overgedragen aan een andere rechtshulpverlener (bijvoorbeeld een advocaat), dan zorgt hij ervoor dat de nieuwe rechtshulpverlener beschikt over het volledige dossier van uw zaak.

 

Goed opgeleide rechtshulpverleners

SRM Rechtsbijstand zorgt ervoor dat alle rechtshulp wordt uitgevoerd door goed opgeleide rechtshulpverleners. Alle rechtshulpverleners krijgen doorlopend opleidingen en trainingen om op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen op het gebied van het recht.

Klanttevredenheid en kwaliteit van dienstverlening

SRM Rechtsbijstand onderzoekt regelmatig of de klanten tevreden zijn met de rechtshulp. Als dat nodig is, onderneemt SRM actie om de dienstverlening te verbeteren. De kwaliteit van de juridische dienstverlening en de klanttevredenheid staan voorop.

Klachtenprocedure

Bent u het niet eens met de manier waarop SRM Rechtsbijstand uw zaak heeft behandeld? Dan kunt u via de interne klachtenprocedure een klacht indienen. Bent u van mening dat u schade heeft geleden door het toedoen van SRM Rechtsbijstand? Dan kunt u SRM Rechtsbijstand aansprakelijk stellen voor deze schade. Uw rechtshulpverlener kan u hierover informeren.